E-Ticaret

B2B İş Modeli

SSS

Çığ KAYMAZ,
Editör

25 Haziran 2019 14:15:49
0Yorum
227Okunma

B2B İş Modeli bazı kapalı sektörlerde hammadde ya da ürün tedarik etmek adına ya da işletme içerisindeki satış ve bayi ağını yönetmek adına kullanılan bir iş modelidir. İş modellerinin kısaltmalı isimler ile kullanılması geleneğinden hareket eden B2B iş modeli nin açılımı B2B (Business to Business) yani İşletmeciden İşletmeciye iş modelidir.

B2B Örnekleri görmek isterseniz geniş bayi ve satış ağına sahip kurumsal firmaların e-ticaret sitelerini incelemelisiniz. B2b iş modeli aslında ülkemizde ticari anlamda oldukça sık kullanılmasına rağmen teknik bir terim ile sınıflandırılmamıştı günümüze kadar. Bayilik ağı kurmada en başarılı ülkelerden birisiyiz denebilir. Örneğin bir Japon motor firması klimaları ile 1980 ler den beri güney bölgemizde aynı distribütörler ile çalışmakta. Ama bu ana distribütörler de zaman içerisinde kendi alt bayi ağlarını oluşturmuş ve B2b iş modeli kurmuşlardır. Son dönemde bu tip B2b iş modeli üzerinden hareket eden firmaların hem yönetim kolaylığı hem de hız vermesi dolayısı ile e-ticaret üzerinden bayi ve satış ağlarını ya da işletme içi işlemlerini yazılım destekleri ile organize etmekteler.

Bayi Yönetimi

Bayi Yönetimi özellikle konuyu bilmeyenler adına oldukça basit ifade edilebilse de aslında oldukça karmaşık ve göreceli bir yönetim şeklidir. Her işletmenin bayi ağı ve satış ağı kendine göre farklılık gösterir. Bu neden ile bu yönetim şeklinde tekdüze bir formülüz asyön üzerinden gidilemez. Ceza ve ödüllendirme temeline dayalı bu yönetim sistemleri günümüzde sorgulanmakta ve farklı varyasyonlar üzerinden çalışmalar yapılmakta.

İş Modeli Çeşitleri

İş Modeli Çeşitleri çok farklı sınıflandırmalara tabi tutulabilir. Bu tip bir sınıflandırmanın katkıları olduğu gibi zararları da mevcut. Hiçbir işletmeyi kalıplar içerisine sığdırıp bunun dışında hareket edemezsiniz şeklinde bir kalıba oturtmak oldukça zorlama bir hareket olur.

E-Ticaret İş Modelleri temel yazılımsal farklarına göre aşağıdaki şekilde sıralanmıştır.

  • B2C Business to Consumer – (İşletmeciden Tüketiciye) Ürün Satışı.
  • B2B Business to Business – (İşletmeciden İşletmeciye)Üyelik Oluşturma. Bayi ve Satış Ağı Yönetimi.
  • C2C Consumer to Consumer – (Tüketiciden Tüketiciye) Üyelerin Sayfa Oluşturması. İkinci El Ürün Satışı ve Pazaryeri.

İş Modeli Kavramı

İş Modeli Kavramı yurtdışında özellikle teknik terim kullanarak işe derinlik katma adına uygulanan belirli kalıplardır. Aslında hiçbir firma kalıplar ile sınıflandırılamaz olduğunu düşünenlerdenim. Her açıdan birbirine benzeyen işletmelerin başarılı da olamayacağını düşünürüm. Bu neden ile iş kollarını modellen dirmek tanımlama yapmak adına kolaycılık olsa da aslında maalesef tam anlamı ile tanımlayıcı ve açıklayıcı değildir. Model vardır ama işletmeler özeldir ve özel yaklaşım gerektirir.

E-Ticaret in Geleceği Üzerine

E-Ticaret in Geleceği Üzerine düşünelim, geçmiş geleceğin yol haritasıdır.

Türk sinema tarihinin kalıplara sığmayan gelmiş geçmiş en büyük ustalarından kendi anlatımı ile ‘Ve serseri, ve efendi, ve hüzünlü, ve komik, ve gönlü zengin, ve cebi delik, ve karmakarışık… Hayat işte, çokça Sadri Alışık’ ın sinemanın kralı diye adlandırıldığı için ‘en kral dostum’ dediği Ayhan Işık ın zamansız ölümü sonrası mezarında yazdığı dizeler.

‘Bugün Neriman ın sana saksı getirdiği gündü. Akşama kadar, taşını, selvini, çiçeğini yeniden düzenledik. Nedense Amerika dan döndüğün günü anımsadım. Ama o gün meğerse, seninle başka bir şeyleri düzenliyormuşuz fark etmeden. Harbiye civarında bir bar dı. İçeceğini ayaklı bardakta içmek için garsonları uyardın. Dost ça sonra dostluk üzerine konuştuğun bir süre. Bir süre de.. Dostluk etmişiz böylece. Süre dediğim de ömrünmüş bak sadece… İyi geceler… örtünmeyi unutma üşütürsün.’

Ömür kalıplara sığmaz.

Çığ Kaymaz

Gelecek e-ticaret Gelecek

Yorumlar

DİĞER İÇERİKLER