E-Ticaret Türleri

B2C - Business to Consumer

22.3.2015
0Yorum
3358Okunma

E-ticaret uygulamaları içinde en bilineni B2C (Business to Consumer – Firmadan tüketiciye e-ticaret) sistemidir. B2C pazarı, karşımıza daha çok Internet üzerinden satış yapan web siteleri ve sanal mağazalar aracılığıyla çıkmaktadır.

Genel olarak, ticari kurumların kendi web sitelerinden pazarlama ve satış yapabilmelerini sağlayan tüm işlemler B2C kapsamındadır. Bu sistemde tüketiciler ihtiyacını duydukları ürünleri firmanın web sitesinden ya da firmanın ürünlerini verdiği ve başka firmaların ürünlerinin de pazarlandığı web siteleri veya sanal mağazalardan (bunlara elektronik pazaryerleri de diyebiliriz) sipariş ederler.

Günümüzde büyük markalarında online alışveriş siteleri bulunmaktadır ve bu e-ticaret siteleri üzerinden ciddi satışlar gerçekleştirmektedirler. Bu markaların e-ticaret siteleri B2C e-ticaret sitelerine örnek gösterilebilir. Doğrudan kendi ürünlerini müşterilere satıyorlar. Kendi ürünlerinizi sattığınız mağazanızın internetteki şubesi olduğunu düşünerek B2C sistemini daha iyi anlayabilirsiniz.

Müşteri siparişlerle birlikte, ödeme için kredi kartı bilgilerini de elektronik ortamda web sitesine gönderir. Bu işlem VPOS * denilen, Internet üzerinden kredi kartlı alışveriş yapma olanağı sağlayan oldukça güvenli ve gizlilik sistemleri gelişmiş bir ödeme mekanizmasıyla yapılır. VPOS sistemi, diğer alışverişlerde sık sık kullandığımız POS cihazlarının Internet’e uyarlanmış şeklidir. VPOS, bankalar aracılığıyla işleyen bir sistem olduğundan, pazarlayıcı firmanın bu tür ödemeler için VPOS hizmeti sunan bir bankayla e-ticaret sözleşmesi imzalaması gerekmektedir. Ülkemizde birçok banka bu hizmeti sunmaktadır. Bunun dışında firmanın tercihine göre EFT, havale ya da kapıda ödeme olanakları da mevcuttur. Bunun dışında tüm bankaların sanal poslarını, satışlarınızdan komisyon alarak kullanmanızı sağlayan aracı firmalarda mevcuttur. Ödeme yöntemi çeşitliliği her zaman daha iyidir. Çünkü her tür müşteriye hitap edersiniz. Ödeme yöntemleri sektörünüze ve sattığınız ürünlere göre değişebilir. Ödeme yöntemi tercihinizi bu noktalara göre yapmalısınız.

B2C pazarındaki bu sipariş ve ödeme sistemi perakende piyasalarında iş yapan firmalar ya da perakendeciler için oldukça büyük avantajlar sağlayan bir e-ticaret sistemidir. Ülkemizde, 2017 yılı için verilen rakamlara göre B2C e-ticaret hacmimizin 30 milyar USD’ a yaklaştığı belirtilmektedir. Perakende sektöründe hizmet veren KOBİ’lerimiz e-ticaret uygulamalarına geçtikçe bu iş hacmi katlanarak artacaktır.

Bu içerik 03.10.2017 tarihinde güncellenmiştir.

Yorumlar

DİĞER İÇERİKLER