E-Ticaret

Çin E-Ticaret

SSS

Çığ KAYMAZ,
Editör

06 Eylül 2019 15:26:38
0Yorum
154Okunma

Çin E-Ticaret konusunda yarı kapalı bir ekonomiye sahip olmasına rağmen görece ABD’ye oranla bile hızlı büyüme izlemesi sonucu, ABD açıktan bir ticaret savaşları durumuna geçti. Bunda en büyük etkenlerden biri de Çin e-ticaret devi Alibaba.com daki toplu ürün alımındaki fiyat avantajlarıdır. Savaşın kazananı her zaman savaşı başlatan olmaz.

Çin Ticaret konusunda dünyanın en köklü kültürüne sahip en eski medeniyetlerindendir. Son yüzyıllık dönemde kapalı bir ekonomiye geçiş yapmış olsa da bunun uzun süre devam ettirilemeyeceği oldukça belirgindi. Çünkü Çin Asya limanları ile olsun ve inanılmaz insan gücüyle olsun dünyanın her daim ciddi bir bölümünde sözü geçen bir dev olacak.

Hong Kong da son dönemde yaşananlar zaten bu ticaret savaşlarının bir yansıması. İdari olarak İngiliz yönetiminin ayrılması ve özerkleşmesi süreciyle beraber Çin hükümeti özellikle yanı başındaki yarımadanın üzerinde farklı devletlerin hegemonyasını görmemek adına Hong Kong’a suçluların iadesi antlaşmasını diretmekte ve Hong Kong insanı başlangıçta iyi niyetli protestoları küresel Anglosakson kışkırtması ile sokak olaylarına yönlendirildi. Sadece bir Asya haritası alın ve biraz dikkatli inceleyin genel stratejiyi görebilirsiniz. Hong Kong’un tam üzerinde Shenzhen eyaleti bulunmakta ve bu eyalet başta Huawei olmak üzere birçok dev firmanın teknoloji arge ve üretim merkezi.

Huawei açıktan olmasa da Çin devlet destekli bir teknoloji devi ve sırf bu nedenlerle yazılım güncellemeleri bile engellenerek bir ticari savaş yürütülmekte. Üzücü olan tarih tekerrürden ibarettir. İkinci dünya savaşını gerçek bir Dünya savaşına çeviren ABD’nin sözde füze yakıtlarına engel olmak amaçlı ama aslında Japonya, Almanya’nın Pasifik ve Asya’daki deniz ticaret yollarını kesmek amacı ile petrol ürünlerinin satışına haksız ambargo koyması sonucu başlamıştır. Bu durum günümüzde de ABD’nin vahşi savaş politikaları sonucu tetiklenen agresif bankacılık sisteminin çökmesi ile ortaya çıkan 2008 ekonomik krizinin etkilerini azaltmak amacı ile uyguladığı ambargoya benzemektedir.

Çin Pazarı Online Alışveriş

Çin Pazarı Online Alışveriş konusunda oldukça etkin gözükse de Alibaba.com dan önce ve halen aslında geleneksel ticareti daha fazla tercih etmekte. Çin e-ticaret pazarı neden ise dünyada tam olarak bir güven unsuru oluşturamamış durumda. Bu birazda Çin’in hem yönetimsel anlamda hem geleneksel anlamda kapalı bir ülke olmasından ileri gelen şekilde yapılan kara propagandaları engelleyememesi kaynaklıdır. Açık ve şeffaf devletler her zaman yatırımcı ve girişimcilerin ilk ticari tercihidir. Ticaretin temel unsuru güvendir güvenmediğiniz bir ülke ile çalışamazsınız.

Çin Alışveriş Siteleri

Çin Alışveriş Siteleri içerisinde en önde gelen başarılı Çin e-ticaret örnekleri aşağıda önceliklerine göre sıralanmıştır.

  • AliExpress
  • MiniInTheBox
  • PandaWill
  • Tinydeal
  • Dealextreme(DX)
  • Focalprice
  • DHgate
  • Everbuying
  • Lightinthebox
  • SammyDress
  • Zapals
  • DinoDirect
  • 24xshop
  • Tmart

Toptan Çin Siteleri içerisinde tabii ki en bilineni Alibaba.com dur ki en büyük etkisi algı alanında olmuştur. Aslında birçok ürün grubunda üreticiden fiyat alındığında inanılamayacak kadar düşük fiyatlar ile işlem yapılabileceğinin algısını oturtması bile Çin e-ticaretine ve turizmine inanılmaz katkılarda bulunmuştur. Şimdi Aliexpres.com olarak son kullanıcıya da çeşitlendirilmiş bu durum hali ile küresel sermaye sahibi firmaları rahatsız etmekte olsa da önüne geçilemez yükseliş başlamış durumda.

Jack Ma E-Ticaret Etkileri

Jack Ma E-Ticaret Etkileri aslında ilerleyen zaman ile daha iyi anlaşılacak olsa da kapalı bir ekonomiyi küçük ama kararlı bir grup kurup, yöneterek ayrıca en önemlisi kendisine ve yapacağı işe insanları inandırarak muhteşem bir başarıya imza atmış bir Çin e-ticaret girişimcisidir.

Dünyanın en büyük Çin e-ticaret firmalarından Alibaba.com un kurucusu Jack Ma’nın alan adı seçimi üzerine güzel bir anısı.

Jack Ma için, Ali Baba ismi bir Amerika seyahati esnasında şekilleniyor. İnternet global, o zaman biz de herkesin bileceği global bir isim bulmayız diyen Jack Ma’nın aklına Ali Baba ismi geliyor. San Francisco’da öğle yemeği yediği restorandaki garson kıza Ali Baba’yı bilip bilmediğini soruyor. Kız da “Tabii ki. Açıl susam açıl.” diyor. Yolda gördüğü 20 kadar kişiye de soruyor ve hepsi 40 haramilerden ve Alibaba’dan haberdar. O zaman doğru ismi bulduğuna karar veriyor. “Üstelik A ile başlıyordu, kim ne ararsa arasın ilk başta biz çıkacaktık” diyor.

E-Ticaret in Geleceği Üzerine

E-Ticaret in Geleceği Üzerine düşünelim, geçmiş geleceğin yol haritasıdır.

Mete Han, Oğuz Kağan Destanı’ndaki Türklerin atası Oğuz Kağan ile aynı kişi olduğu düşünülmektedir. Babası Teoman’dır. Türk Silahlı Kuvvetlerinin kuruluş tarihi olarak aldığı M.Ö. 209 da onluk sistemde halen kullanılan düzenli ordu sistemini dünyada ilk kuran savaşçı hakan.

Mete Han, Çin ordusu ile karşı karşıya gelmiştir. Etrafı gözetlemek için veziriyle bir tepeye çıkar ve bakar ki Türk Ordusu, Çin Ordusu karşısında bir avuç karınca gibi duruyor. Veziri, Mete’nin geri çekileceğini düşünerek Mete Han’a sorar, “Ne düşünüyorsunuz efendim?” Mete Han vezirine dönerek, “Bu kadar Çinliyi ben nereye gömeceğim?” diye cevap verir.

Mete Han tabii ki bu hikâyeden bağımsız aslında zekasını gösterir bir kararla Çin halkının geleneklerine çok bağlı köklü bir kültürü olduğu bilincinde Türkleri ilerleyen tarihte kültürel olarak asimile edebileceğini öngörmüştür. Çin’i tamamen işgal etmemiş imparator ve geri kalan ordusunu bilinçli olarak salıvermiştir. Çin’e komutanlar atayarak vergiye bağlamıştır.

Çin e-ticaret olsun diğer alanlarda olsun geçmişten gelen birikimi ile geleceğin en önemli ülkelerinden olmaya devam edecek.

Çığ Kaymaz

Gelecek e-ticaret Gelecek

Yorumlar

DİĞER İÇERİKLER